Monday 29 October 2012

Guru Tadika Di China memukul untuk mengajar....sadis sungguh..

semalam ada masa maka selamanya menjengoklah ke blogserius.com...sangat serius rupanya ada kes di China budak tadika dipukul kerana tidak dapat menjawab soalan...aduh rasa sayu je dalam hati. sebak rasanya kalu ianya berlaku pada anak sendiri. Sangat menakutkan........terdetik dalam hati selamanya adakah berkesan memukul semasa mengajar...jadi selamanya cubalah google intenet dan jumpalah artikel ini dalam blog senadakpwkm........

MENDIDIK ANAK DENGAN CARA MEMUKUL: ADAKAH EFEKTIF?
by senadakpwkm in Fokus SENADA 

Memukul anak dengan tujuan mendidik didefinisikan dengan pukulan yang tidak meninggalkan sebarang kesan lebam mahupun luka dan pukulan yang tidak dilakukan ke bahagian-bahagian sensitif badan anak.

Memukul anak seakan sudah menjadi kebiasaan dan salah satu cara ibu-bapa mendidik anak lebih-lebih lagi apabila anak ‘mengamuk’ atau temper tantrum.

Di negara Barat, perdebatan tentang boleh atau tidak memukul anak tidak sampai penghujungnya. Pakar-pakar psikologi dan kajian secara amnya mengatakan bahawa memukul anak boleh memberi kesan negatif kepada anak.

3 kajian utama yang terlibat secara langsung dalam isu ini adalah:
Pertama: Dijalankan oleh Lisa J. Berlin yang diterbitkan dalam Child Development Journal. Beliau menganalisa perkaitan pukulan dan keupayaan kognitif (pembelajaran). Hasil kajian beliau mendapati kanak-kanak yang dipukul ketika berusia 1 tahun adalah lebih agresif dan memiliki keupayaan kognitif yang lebih rendah berbanding kanak-kanak yang tidak dipukul.
Kedua: kajian dijalankan oleh Murray Straus yang diterbitkan dalam Journal of Aggression, Maltreatment and Trauma. Hasil kajian beliau mendapati kanak-kanak yang tidak dipukul ketika berusia 2 – 4 tahun memiliki keupayaan kognitif yang lebih tinggi selepas 4 tahun berbanding kanak-kanak yang dipukul.

Ketiga: tidak dinyatakan oleh senada KPWKM.
Kajian-kajian ini walaubagaimanapun tidak benar-benar berjaya membuktikan wujudnya kesan negatif apabila anak dipukul kerana wujudnya banyak faktor yang mempengaruhi pembesaran anak-anak seperti keadaan persekitaran. Kanak-kanak tersebut mungkin juga lahir dengan keupayaan kognitif yang rendah.
Pakar-pakar psikologi pula berpendapat memukul anak akan memberi kesan berikut:
  1. Anak akan model perbuatan tersebut dan memukul orang lain.
  2. Merendahkan nilai diri anak.
  3. Merendahkan nilai diri ibu bapa.
  4. Boleh membawa kepada penderaan.
  5. Memukul tidak mengubah sikap anak sebaliknya menyebabkan anak lebih agresif.
  6. Menaikkan kemarahan anak dan ibu bapa.
  7. Wujud memori buruk dalam pemikiran anak.
  8. Melahirkan rasa takut dalam diri anak.
Dalam Islam, memukul anak dengan tujuan mendidik dibenarkan tetapi hanya sebagai solusi terakhir berdasarkan sabda Rasulullah S.A.W:( yang bermaksud)

“Perintahkan anak-anakmu mengerjakan sembahyang bila dia berumur 7 tahun dan pukullah dia bilamana tidak mahu mengerjakan sembahyang semasa berusia 10 tahun dan pisahkan dari tempat tidur.”

Sebenarnya sama ada ingin memukul anak atau tidak adalah bergantung kepada asas pertimbangan ibu bapa sendiri. Fikirkan dahulu adakah anak akan berubah sikap sekiranya dipukul? Adakah memukul anak benar-benar berkesan?

Tips di bawah boleh memberi kesan yang lebih baik untuk menanggani masalah anak tidak dengar cakap atau mengamuk.

  1. Jangan pukul anak dalam keadaan marah. Tenangkan diri dahulu.
  2. Menasihati anak adalah lebih baik. Jika anak tidak mendengar nasihat, duduk supaya sama paras dengan pandangan mata anak dan pegang kedua-dua tangan anak sebelum menasihatinya.
  3. Alihkan anak daripada tempat asal dan asingkan diri daripada anak untuk tempoh 5 – 10 minit. Cara ini dikenali sebagai time out yang memberi masa kepada ibu bapa juga anak untuk bertenang.
  4. Fikirkan hukuman yang lebih sesuai daripada memukul anak. Contohnya membersihkan rumah, tak boleh menonton TV dan sebagainya.
  5. Bisikkan kata-kata nasihat ke telinga anak setiap hari sebelum tidur.
  6. Berdoa kepada Allah S.W.T supaya diberikan anak yang soleh.
  7. Mendidik atau menghukum anak secara konsisten. Peraturan yang sama mesti dipatuhi oleh setiap ahli keluarga.
Dan ini ada satu lagi tip daripada http://al-munir.edu.my/tips_pilihan.html tentang mendidik anak....sangat bagus untuk peringatan diri sendiri....jadi tanamkan dalam diri kita supaya lebih banyak bersabar dalam mendik anak-anak kita...agar tidak berlaku kesilapan dalam mendidik....bye.....



No comments:

Post a Comment